Verhaal twaalfjarige meisjes in iPhonefabriek blijkt verzonnen

Dat blijkt uit een persbericht van het programma This American Life, een
radioprogramma op de over het algemeen betrouwbare nationale publieke omroep
in de VS, dat in januari de reportage uitzond. Ook Z24 maakte
melding
van het verhaal van Mike Daisey.

De Amerikaanse journailst Rob Schmit, die als correspondent in China werkt en
zelf veel schreef over Foxconn, wantrouwde het verhaal van Daisey. Hij
concludeerde dat het verhaal over de Taiwanees-Chinese producent van Apple‘s
iPhone en producten van andere grote techmerken, veel feitelijke
onjuistheden bevatte. Schmit trok bij het programma aan de bel.

This American Life gaat diep door het stof in een
persbericht
over de zaak. "Toen we Daisey vroegen om de
contactinformatie van de tolk vertelde hij dat (…) ze onbereikbaar was. Op
dat moment hadden we de reportage moeten afschieten", aldus Ira Glass,
eindredacteur, producent en presentator van het programma.

Trending op Z24

columnisten & experts

Trackback-URL: